Review: Ik denk dat ik het wel kan - Franke Van Hoeven

Mama zijn, ik denk dat ik het wel kan! Toen ik zwanger was dacht ik er niet over na dat het moederschap ook moeilijk kon zijn. De mooie momenten overheersten in mijn gedachten. Misschien wel onder invloed van mijn hormonen. Het moederschap was een grote roze wolk, waar ik na mijn bevalling heel hard van afviel. Ondanks de overweldigende liefde die ik voor mijn zoontje voelde. ‘Ik denk dat ik het wel kan’ is een boek met het eerlijke verhaal van het moederschap. Een verhaal dat iedere aanstaande moeder zou moeten lezen. Maar willen ze dit ook?

Anekdotes over het moederschap

‘ik weet dat ik het kan’ is een boek vol met echte verhalen over het moederschap. Boeiende verhalen met de meest gekke gebeurtenissen. Van de zwangerschap tot en met het eerste jaar van je kindje. Franke van Hoeven omschrijft op een heerlijke manier hoe zij haar zwangerschap, kraamtijd en het eerste jaar met haar kindje heeft beleefd. Dit combineert ze met tips voor deze periode. Wat neem je mee als je met een baby het vliegtuig in gaat? Hoe houd je je huis semischoon in 30 min? En Frankes briljante boodschappensysteem.

Franke is vaak hilarisch in haar omschrijving. Leuk om te lezen, maar ook goed om met een korreltje zout te nemen. Ik hoor vaak van aanstaande moeders dat ze dit soort verhalen nog niet willen horen. Ze willen het vaak zelf ervaren. Die bevalling en het moederschap, lastige verhalen horen ze liever niet. Het zijn vooral de moeders die graag hun ervaringen delen en over de ervaringen van anderen lezen.

Realistisch beeld van het moederschap

Jammer want juist deze verhalen creëren een realistisch beeld van het moederschap. Een beeld waar veel aanstaande moeders geen weet van hebben. Achteraf hadden ze dit graag wel geweten. Franke van Hoeven draagt met haar boek bij aan het ontwikkelen van een realistisch beeld, niet alleen van het moederschap maar ook van de zwangerschap en de kraamtijd. Hiermee is haar boek taboe doorbrekend. Alle bijna moeders zouden het moeten lezen. Al is het maar om beter mentaal voorbereid te zijn op het moederschap.

Het moederschap: een grote ontdekkingsreis

Het moederschap is een grote reis vol verwondering en ontdekking. Een reis vol eerste keren en nieuwe ervaringen. Een reis waarin je vaak een hele andere kant van jezelf ontdekt. Eigenschappen en vaardigheden komen naar boven, waarvan jij geen weet had dat je deze in je had. Net als tekortkomingen en behoeftes waar je nog nooit bij stil had gestaan.

Franke omschrijft dit heel mooi in het hoofdstuk: ‘Wie ben ik?’. Haar antwoord op de vraag: ‘wat voor moeder ben jij?’ maakt pijnlijk duidelijk dat het moederschap meer is dan alleen maar zorgen voor je kindje. Opvoeden is meer dan alleen maar reageren op de waan van de dag. Toch is het nergens voor nodig om een bepaalde opvoed visie te volgen. Ieder kind is immers anders en iedere ouder ook.

De CTFM-methode vond ik hilarisch, maar ook de enige die echt de kern van het ouderschap raakt: Wat er ook gebeurd, blijf zelf rustig. Wat er ook gebeurd, het gebeurd en het is niet meer terug te draaien. Wat heeft het voor zin om je druk te maken? Adem in, adem uit, relax en kijk hoe het beste van de situatie kunt maken. Eigenlijk is dit de enige tip die iedereen zou moeten toepassen. (Niet alleen in het ouderschap overigens). Het maakt het leven van een moeder een stuk aangenamer!

Benieuwd naar ‘Ik denk dat ik het wel kan’? Je bestelt het boek hier: Zwangerschapsboeken & Moederschap boeken — Best9Moms
Download gratis mijn folder: 5 tips - Laat je kindje je leven compleet maken! Waarin ik je mijn beste tips deel om niet alleen moeder, maar ook jezelf te zijn.
Vorige